Több száz tanácsadói, mentori és coaching óra tapasztalata alapján bátran állítom, hogy az emberek közötti személyes kapcsolat minősége a legfontosabb tényező.
Személyes meggyőződésemet egy 1992-ben készült tanulmány is alátámasztja, melyet még ma is szívesen idéznek az őszinte tanácsadók és coachok.
Lambert (1992) és kutató csapata a Brigham Young Egyetemen lenyűgöző összefoglalót írtak arról, hogy valójában mi működik a terápiában, és mi eredményezi a „szívbéli állapotban és lélekben a változást”.
40 % a kliens életkörülményei és a hozott tapasztalatok
30 % kapcsolati tényezők
15% Placebo, a remény és a várakozás
15% a modellek alkalmazott technikák
Az egyes körülmények hatásáról lehetnek különböző nézetek, azonban teljesen nyilván való, hogy a kapcsolati tényezők hangsúlyosak.
Személyes elköteleződésem: minden ülésen törekedek az aktív, empatikus jelenlétre, a természetesen őszinte érdeklődésre és az önazonos kapcsolódásra.
Meggyőződésem, hogy minden kapcsolatban fontos a személyes kapcsolódás minősége.
A vezetésben minden magában foglalja az erős és bizalmi kapcsolatok kialakítását.
A vezetés mindazzal foglalkozik, hogyan viszonyulsz másokhoz, valamint a kapcsolatok struktúrájához és a minőségéhez. Minél magasabbra kerülsz egy szervezetben, annál kevésbé lesznek fontosak a technikai képességeid, és annál inkább számítanak az interperszonális készségek.
Az egyik legfontosabb vezetői képesség – és egyben a leggyakrabban félreértett képesség - az érzelmi kapcsolat kialakításának képessége. Emberi kapcsolatról van szó - egyik embertől a másikig.
Egy csapat sikerességének a szempontjából fontos tényező a kapcsolatok minősége. A közösség tagjai szívesebben dolgoznak a szervezet céljaiért, ha sikerül valóban megélniük, hogy a személyük is fontos a cég számára és nemcsak a feladat elvégzése.
Számos vezetéssel foglalkozó szakirodalom jelentős része technikákkal, modellek foglalkozik. Én magam is tanácsadó korszakomban nagyon bíztam a menedzsment modellekben. Természetesen meg van a helyük a vezetésben. Azonban egyetlen szakkönyvben sem olvastam legalább lábjegyzetben: „Figyelem! Ez a modell akkor működik, ha résztvevők kapcsolódnak egymáshoz.”
Ma már tudom, hogy az emberek közötti kapcsolat minősége sokkal fontosabb, a modelleknél és a módszereknél.
Ezért személyes preferenciám a folyamatok optimalizálása helyett az emberek közötti kapcsolat minőségjavítására terelődött.
Üzleti értelemben a kapcsolódás három irányultságáról szoktam beszélni:
A kapcsolatformálás gyakorlati megvalósítása és nehézségei:
Aki töretlenül foglalkozik az emberekkel, az elkötelezettségre és hűségre számíthat.
Vezetőként fejlessze a másokkal való kapcsolat képességét és szánjon embertársaira időt és energiát. A vezetők értelemszerűen más embereken keresztül végzik a munkájukat, és mégis mennyire könnyű ezt szem elől téveszteni, és a munka mennyiségére, a feladatokra, a kimenetre és az elvégzendő munkákra összpontosítani.
Meghallgatásra és megértésre sokan vágynak. Mi történik, ha megkapják, amire vágynak?
A vállalkozás sikerei iránt elkötelezett dolgozók lesznek!
A kapcsolatteremtés tanult készség. Úgy gondolom, hogy a coaching készségek az egyik leghatékonyabb eszköz a vezetők számára, hogy megtanulják, hogyan lehet valóban és hitelesen kapcsolatba lépni az általuk vezetettekkel.
Csodák szemtanúja lehetsz.
Még nincs coachod? Arra biztatlak, hogy legalább egy beszélgetésnyi időre lépjél kapcsolatba egy szakemberrel.
Mi várható a szervezetet átfogó coaching hatására?
Az érzelmi kapcsolat élmény
Az érzelmi kapcsolat meghatározhatja a kapcsolat erősségét
Az érzelmi kapcsolat ösztönzi a hűséget és az érdekképviseletet
Az érzelmi kapcsolat fokozza a részvételt és az elkötelezettséget
Mi történik az érzelmi kapcsolat nélküli szervezetekben?
Az alkalmazottak elszakadnak munkájuktól, vezetőiktől és azoktól a vállalatoktól, amelyeknek dolgoznak. Nincs motivációjuk arra, hogy többet tegyenek meg, mint a tőlük elvárt minimális erőfeszítés, és nincs motivációjuk maradni, ha jobb lehetőségek adódnak.
"Megtanultam, hogy az emberek el fogják felejteni, amit mondtál, az emberek el fogják felejteni, amit tettél, de az emberek soha nem fogják elfelejteni, milyen érzéseket keltett bennük."
Maya Angelou, amerikai önéletrajzíró és költő
Merj az lenni, aki te vagy!
Mindenkiben benne van a lehetőség valami egyedi, nagy dolog eléréséhez.
A változtatás a bennünk rejlő, emberi önmagunk feltárásán múlik.
diplomás coach PCC (ICF), tanácsadó, üzleti mentor, Senior Practioner (EMCC), PCM tréner
Hivatkozások
Főkép: Peggy und Marco Lachmann-Anke
https://centerforcoachingexcellence.com/emotional-connections
Lambert, M.J. (1992) Implications of outcome research for psychotherapy integration. In J.C.
Norcross & M.R. Goldfried (Eds.),Handbook of psychotherapy integration(pp. 94-129). New York: Basic Books.
A témában más cikkek
Wass Albert